Fajčiari spamätajte sa!

Čo vedie ľudí k tomu aby fajčili? Túto otázku si kladiem vždy keď na mňa niekto vyšle nikotínom presiaknutý dymový mrak. Osobne ma fajčiari obťažujú a predovšetkým iritujú svojou aroganciou. Netvrdím, že všetci sú rovnakí, no bezočivosť mnohých nepozná hranice.

Znečistené prostredie, otrávený vzduch a nemiestne poznámky vinníkov. Denne sa s tým stretávam a už ma to naozaj poriadne hnevá. Pasívne inhalujem škodlivé splodiny vo výťahu, v reštaurácii, na pláži, v lese, nepríjemný dym na mňa útočí kdekoľvek na ulici, či na zástavke MHD. Cigaretové opalky nachádzam na vlastnom balkóne, o verejných priestranstvách nehovoriac. Na pieskoviskách, ktoré sú určené pre malé deti, nájdete viac opalkov (mimo iných nečistôt) ako piesku. Opalkov je také množstvo, že na chodníkoch a cestách tvoria doslova mozaiky. Ešte som nestretla na ulici fajčiara, ktorý by po sebe upratal. Akosi prirodzene „odloží vyprodukovaný odpad“ práve tam kde stojí. Nenapadne ho, že ma použiť popolník, po prípade odpadkový kôš (samozrejme po dôkladnom uhasení). Keby každý zahadzoval nepotrebné veci kde sa mu zapáči, dávno by sme sa utopili v špine.

Som vraj drzá, keď slušne požiadam aby sa v mojej prítomnosti nefajčilo. Dokonca si neraz musím vypočuť spŕšku nadávok. Niekedy mám strach, že sa mi ujde aj zaucho. Prečo by som však mala byť chápavá voči neduhom druhých? Len preto, že ich je veľa? Ohrozujú moje zdravie viac ako svoje vlastné, a pritom ničia starostlivo vybraný parfum neznesiteľným cigaretovým zápachom. Nevidím dôvod prečo by som to mala tolerovať.  

Fajčiarom sa neustále vychádza v ústrety. Majú vyhradené miesta v práci, v dopravných prostriedkoch, v reštauráciách. Z peňazí daňových poplatníkov sa im podáva pomocná ruka v podobe mnohých akcií a programov. V práci sa im toleruje niekoľkohodinová absencia, ktorá je dôsledkom fajčiarskych prestávok. Dostáva sa im drahšej zdravotnej starostlivosti a ani to si nevážia. A čo sa robí pre nefajčiarov? Nič. Zákazy fajčenia na vyhradených miestach sa nerešpektujú a ich dodržiavanie sa v mnohých prípadoch ani nekontroluje. O pokutovaní ani nehovorím. Pri toľkých privilégiách, sú fajčiari natoľko arogantní, že si zapália ešte aj v nemocničnej izbe. Keď si chce človek zájsť na obed do reštaurácie, nemôže si vybrať miesto po svojej vôli. Opäť sa musí prispôsobiť. Stoly pre fajčiarov a nefajčiarov sú totiž neraz v tesnej blízkosti, a ani najvýkonnejšia klimatizácia nedokáže zabrániť štipľavému dymu aby sa netúlal kade tade. Miesta na terase sú pravidelne vyhradené len pre fajčiacich zákazníkov. Hoci je vonku pekne, vy sa musíte ukryť v útrobách reštauračného zariadenia. Akým právom sú nefajčiari takto obmedzovaní? 

Dúfam, že tento príspevok prinúti aspoň jedného fajčiara zamyslieť sa nad sebou a svojim správaním. Nie som naivná, a preto mi je jasné, že nejaký názor len tak neprinúti ľudí skoncovať so zlozvykom. No predsa verím, že aj medzi fajčiarmi sa nájdu inteligentní ľudia, ktorí dokážu pochopiť dôsledky svojho konania a nevnímajú svet prostredníctvom pohľadu sebca.

11 Responses to “Fajčiari spamätajte sa!”

  1. robert Says:

    ano,lebo pasivne fajčenie je viac nebezpečne ako aktivne,preto by mala byt u fajčiarov samosrejma ohladuplnost,ked si nechcem dymit pluca,tak prečo by ma mal k tomu niekto nutit

  2. jenda d Says:

    Mě osobně k tomu vede to, že mi to chutná a každá cigareta mi udělá radost. Tolik k (spíše asi řečnické) otázce v úvodu článku.

    Jinak s ním z převážné většiny nesouhlasím. Aktuálně je prostě populární “bojovat” proti kuřákům a článek se k tomuto boji slepě přidává.

    Ano, mnoho kuřáků odhazuje vajgly rovnou na zem a to je nepěkný nepořádek. Ale stejně tak mnoho lidí bez ostychu odhodí obal od žvýkačky, bonbónu, plechovku anebo PET lahev od nápoje… Znečišťování okolí odpadky tedy není “výsadou” kuřáků.

    To, že jsou vyhrazená místa pro kuřáky, je ústupek nikoliv kuřákům (jak docela nesmyslně tvrdí autorka) ale právě nekuřákům. Kuřákovi přece může být jedno kde si zapálí, právě kvůli tomu aby ti chudáčci utlačovaní nekuřáci měli “čistý vzduch” se zřizují vyhrazená místa pro kuřáky.

    Další často opakované (a i v tomto článku použité) klišé je že kuřáci omezují nekuřáky na jejich právech, zejména v restauracích. Kde je probůh garantované právo na nezakouřenou hospodu…? V Listině…? V Ústavě….? Ne. Hospoda je soukromý majetek jejího majitele. Ten se rozhodl, že je v ní (aspoň ve většině z nich) dovoleno kouřit. Kdo do kuřácké hospody vstoupí, demosntruje tímto že mu těch pár piv na které přišel za to páchnoucí oblečení stojí.

    Souhlasím se zákazem kouření třeba v kancelářích kde společně sedí kuřáci a nekuřáci, souhlasím se zakázem kouření na úřadech, i v restauracích, pokud se jejich majitel svobodně rozhodne že jeho restaurace bude nekuřácká. Ale argumentovat v hopsodě svými právy je zkrátka nesmysl.

    Další nesmysl je věta že “pro kuřáky je tu drahá zdravotnická péče a pro nekuřáky nic”. Opravdu si autorka myslí že jakákoliv péče je vyhrazena pouze pro kuřáky….? Uvědomuje si že po světe běhají stovky a tisíce jiných rizikových skupin? Namátkou třeba obézní lidé, příznivci extrémních sportů, anebo třeba dělníci například ve slévárnách (dost špinavý a ošklivý provozy, zvlášť na formovně)… Proč jí nevadí že péče o ně je finančně náročnější? Proč jí to vadí jen u kuřáků…?

    Co sama dělá pro své zdraví, když prohlašuje jak jí cigareta vedle stojícího kuřáka poškozuje….? Když chce po svém okolí, aby něco dělalo pro její zdraví…? Samozřejmě uznávam, že v uzavřeném prostoru jako je třeba nevětraná místnost, kde se kouř drží, a kde by pobývala třeba denně (třeba v zaměstnání, dejmetomu pro barmanku) už bude vliv pasivního kouření výrazný.

    Ale v otevřeném prostoru (tedy třeba i na zastávce MHD anebo na pláži či v lese, jak autorka píše) už ten vliv nebude tak výrazný (samozřejmě to je jen moje doměnka) a že to někomu “smrdí” – to je jen otázka osobní preference, smyslového vjemu, asi na stejné úrovni jako říkat že mě obtěžuje koukat na to jak se někdo tváří nasraně (třeba nekuřák na kuřáka). Navíc – v otevřením prostoru je vždycky možnost udělat těch pár kroků, stoupnout si proti větru atp, kde už dým cítit nebude. Ale proč se namáhat, když lze ve jménu svaté války otravovat kuřáka, že….

  3. amienne Says:

    nuz, po precitani tvojho prispevku som si povedala, ze sa nan hadam ani neoplati reagovat. Lenze to by som dala za pravdu nazoru, s ktorym nesuhlasim.

    1. vety na ktore reagujes su vytrhnute z kontextu
    2. ano, miesta pre fajciarov boli vyhradene, preto aby neboli obmedzovani nefajciari. V mnohych pripadoch su vsak situovane do priestoru, cez ktory musi nefajciar prejst. Potom je ich vyznam nulovy.
    3. Argument , ze ludia znecistuju prostredie inym sposobom je irelevantny. Nasledkom fajcenia vznika nielen pevny odpad (opalok) ale aj skodlive splodiny v podobe dymu, ktore nicia atmosferu. Ale to asi budes reagovat, ze aj vypary z aut nicia atmosferu, dokonca vo vacsej miere, vsak ? Ospravedlnovat neslusnost dalsiou neslusnostou je ubohe.
    4. pre svoje zdravie robim podla moznosti maximum. K ostanym sa spravam tak, aby som ich neobtazovala a aby som ich neohrozovala na zdravi. To iste ocakavam od okolia.
    Argument, ze sa mam postavit proti vetru alebo odist o par metrov dalej je pre mna drzost. Akoby vietor fukal stale tym istym smerom, akoby sa dym zdrziaval na jednom mieste. Nerozumiem preco sa mam opat prisposobovat ja. V civilizovanom svete sa separuju ti, ktori maju negativny vplyv na okolie. To akoby som mala virusovu chorobu, stala na zastavke, kaslala a tvrdila, ze komu sa nepaci, nech odide dalej. Co je toto za zmyslanie?

  4. Unambiguous Says:

    Jenda D predviedol typický arogantný prístup fajčiara. Smrad produkovaný cigaretou nie je len otázkou zmyslového vplyvu, ale napr. aj karcinogénneho pôsobenia na okolie fajčiara, ktoré nemá záujem dýchať jeho exhaláty.
    Fajčenie nikto nikomu neberie, ale nech s tým fajčiari neotravujú ostatných ľudí, ktorým to prekáža.

  5. jenda d Says:

    Jen otázku: Opravdu se cítíš být zásadním způsobem poškozovaná na zdraví když třeba někdo kouří pár metrů od tebe na zastávce…? Opravdu to není jen snaha se za každou cenu hádat…?

    (Budu dál hypotetizovat – předpokládejme že jezdíš MHD 4x denně a že v 75% případů se setkáš na zastávce s kuřákem, tedy že 3x denně stojíš blíže anebo dále od zapálené cigarety)

  6. amienne Says:

    jenda, keby som sa necítila obmedzovaná a diskriminovaná budem ticho. Nepíšem len preto aby som písala (alebo ako ty hovoríš hádala sa). Máš svoj postoj a ja zase svoj. Neberiem ti tvoj názor ale neztotožňujem sa s ním.

  7. Slavo Says:

    Nastastie v mojej oblubenej pivarni od aprila zakazali fajcit. Je to zaujimave pretoze este nie je zakaz fajcenia v podnikoch v SR 😉

  8. Benny Says:

    Prehnané, autorka úplne efektne stavia veci do uhla aký jej vyhovuje, čo už… Ďalší zbytočný článok.

  9. viktor Says:

    nemam rad nefajciarom, stale prikazuju druhym co maju robit, su ufrflani, uplakani.. o boze. citlivky

  10. dratva Says:

    Klasický prípad človeka čo si myslí že zmení svet. Mne osobne vadia arogantný ľudia čo majú všetko a ani nevedia ako k tomu prišli, ja pracuje od rána do noci a mám čo robiť aby som uživil rodinu. Vláda ktorú si zvolili aj nefajčiari mám predali aj vlastnú holú riť. Ceny potravím a služieb sú neúmorné voči našej životnej úrovni. Sme posledná krajina s menou EU v rebríčku primernej mzdy. Globálne oteplovanie ku ktorému sa pripojila aj autorka článku keď sa vozí po meste. Nikto nieje tak čistý aby mohol verejne odsudzovať iných.

    PS: Ak ma uvidíš fajčiť na zástavke tak zostaň pekne vedľa. Však ja ta určite nebudem volať k sebe. Je to niečo ako keď strčíš ruku do mixéra a potom sa budeš stažovať že ti utrhol prsty a založíš sektu za zakázanie používania mixérov. lol 5 ever.

  11. Anna Says:

    Tak by som vyzvala vsetkych fajciarov, aby s okamzitou platnostou prestali kupovat cigarety. Som zvedava, ako by sa vsetci usmievali, keby zo statneho rozpoctu vypadlo 15 miliard korun.


Leave a comment